Lahtis-laivan historiaa: 1866-1945 | 1945-1990 | 1990-2016 | Lahtis pakettimerkit
1990 – 2003, Lahtis
Historian vaiheita:
Lahtis muuttuu jälleen siipiratasalukseksi, kun Risto Höylä asensi tekemänsä rautaiset siipirattaat aluksen sivuille.
Laiva oli tarkoitus sijoittaa Säynätsaloon suunniteltuun Päijänne-museoon. Tämä hanke ei kuitenkaan edennyt ja laiva jäi heitteille, kunnes jyväskyläläinen laivuri Hannu Hilden osti aluksen.
Omistajat
1974 Risto Höylä, 1984 Pentti Tossavainen (Päijänteen Museoyhdistys), 1989 Hannu Hildén.
Lahtis
Pituus 35,00 m
Leveys 5,00 m
Syväys – m
Muutosvuosi 1990
Muutospaikka –
Telakka –
Höyrykone –
Teho –
Työntötapa –
Alustyyppi Runko
2003 – 2007, Lahtis
Historian vaiheita:
Marraskuussa 2003 perustettiin yhdistys Lahtis -laivan kunnostamiseksi. Laivan runko siirrettiin kahdessa osassa Jyväskylän satamasta Vaajakoskelle Noukanniemeen.
Sanomalehti Keskisuomalainen kirjoitti siirrosta artikkelin 21.11.2003. (Linkki artikkeliin)
Vuotta myöhemmin Lahtis -laivan korjaus alkoi ja sanomalehti Keskisuomalainen kirjoitti siitä 18.11.2004. (Linkki artikkeliin)
Kesällä 2005 maalattiin kaikki ne Lahtis -laivan kylkilevyt, jotka voidaan säilyttää sellaisenaan. Jos kylkilevyssä oli pienikin reikä, niin se jätettiin maalaamatta. Rungon sisältä poistettiin tarpeettomia teräsrakenteita, joita sinne oli rakennettu laivan historian eri vaiheissa.
Omistajat
2003 – 2014 Lahtis-Siipiratas Höyrylaivaseura ry
Lahtis
Pituus 35,00 m
Leveys 5,00 m
Syväys – m
Muutosvuosi 2003
Muutospaikka –
Telakka –
Höyrykone –
Teho –
Työntötapa –
Alustyyppi Runko
2008 – 2009, Lahtis
2008: Perärungon pituuslinjan oikaisu
Perärungon etuosan alla oleva pukki oli painunut pehmeään maahan kallistaen pituuslinjaa. Tunkkaamalla kölistä ja samalla poistaen takaosan tukien alla olevia tukipuita nousi runko helposti oikeaan asentoon. Nyt kaarilinjat ovat pystysuoria mahdollistaen ylärakenteen kunnostustyön jatkumisen.
2008: Talvisia tapahtumia
Loppiaisen aattona 5.1 talkooporukka kokoontui Lahtiksen ympärille tekemään perärunkoon kulkusillat helpottamaan työskentelyä.
Peräosan yläreuna kunnostetaan ja korotetaan alkuperäiseen korkoonsa. Nyt asensimme ensimmäiset kaarien jatkeet paikoilleen. Talkooillan päätteeksi Lahtis sai suojakatoksen peräosan suojaksi.
2009: Kylkilevyjen poisto niittauksistaan
Ylimpää levykertaan on mataloitettu vuosien saatossa kulloisenkin käyttötarkoituksen mukaan. Nyt vanhat kylkilevyt irroitetaan niiteistään ja ne korvataan uusilla alkuperäisen korkuisilla levyillä. Tämän jälkeen kansipalkit voidaan kiinnittää oikealle paikalle.
2009: Kansipalkkien niittaus alkoi
Elokuun talkoissa aloitettiin kansipalkkien niittaus. Alkuvaiheessa testattiin erilaisia nestekaasupolttimia. Jatkossa tarvitsemme vielä tehokkaamman polttimen, jotta niitti pysyy kauemmin punahehkuisena. Myös niittaustekniikkaa tarvitsee vielä hioa.
2009: Keväisiä tapahtumia
Lahtis-Siipiratas Höyrylaivaseura oli mukana VAPAA-AIKA 2009 Messuilla Jyväskylän Paviljongissa 18.4 – 19.4.2009.
Omistajat
2003 – 2014 Lahtis-Siipiratas Höyrylaivaseura ry
Lahtis
Pituus 35,00 m
Leveys 5,00 m
Syväys – m
Muutosvuosi 2003
Muutospaikka –
Telakka –
Höyrykone –
Teho –
Työntötapa –
Alustyyppi Runko
2010 – 2013, Lahtis
2013: Lahtis sanomalehti Keskisuomalaisessa
Lahtis -laivasta on valmistunut pienoismalli. Arikkelin teon yhteydessä sanomalehti Keskisuomalainen tutustui myös alkuperäisen aluksen vaiheisiin. (Linkki artikkeliin)
2013: Reunakaistan kiinnitys
Reunakaista on kiinnitetty alkuperäiseen kannen korkotasoon. Kaistan päälle tulee kansilankutus ja kylkilevytys nousee reunakaistan tasoon.
2012: Lisätukien kiinnitys
Lahtis tuettiin jäykemmin telakointirakenteisiin. Alusta voidaan tarvittaessa linjata tunkkaamalla telakointirakenteita.
2011: Kansipalkkien kiinnitys
Kylkivevyjä on vuosien saatossa mataloitettu. Alkuperäinen kansikorkeus edellyttää kaarien jatkamista ja uusien niitattujen kansipalkkien asentamista. Kansipalkkien päälle tulee varsinainen kansilankutus.
2011: Uudet betonipalkit vanhojen painuneiden ratapölkkyjen tilalle
Kesällä vaihdettiin perärungon alle järeät betoniset palkit. Samalla alus oikaistiin jälleen kerran, koska aiemmat puiset ratapölkyt olivat painuneet epätasaisesti maahan.
2010: Lahtis esillä sanomalehti Keskisuomalaisessa
Toimittaja Sami Rahkonen teki artikkelin vanhoista koneista. Artikkelissa esiteltiin Hv3-höyryveturin, Lahtis-laivan ja Jyväskylä-laivan kunnostusta. Sanomalehti Keskisuomalaisen artikkeli 24.12.2010. (Linkki artikkeliin)
2010: YLE Keski-Suomi kävi tutustumassa Lahtis-laivan kunnostukseen
Toimittaja Markku Saarinen kävi Järvilinnan Taidekeskuksessa katsomassa kansipalkkien niittausta. Tutustu juttuun YLE:n internetsivuilla.
2010: Kansipalkkien niittaus
Kansipalkkien niittaus tehdään Järvilinnan Taidekeskuksessa. Niitit kuumennetaan joko hiiliahjossa tai kuten kuvassa nestekaasupolttimella. Kuuman niitin ollessa paikallaan asetetaan vastin niitin päälle ja vastimeen isketään lekalla. Kolmannen iskun jälkeen kantaa muotoillaan vielä viistoreunaiseksi. Valmiissa kansipalkissa on noin sata niittiä. Kuvassa näkyy hyvin kansipalkin kaarevuus. (Kuvat Jarmo Järvinen)
Omistajat
2003 – 2014 Lahtis-Siipiratas Höyrylaivaseura ry
Lahtis
Pituus 35,00 m
Leveys 5,00 m
Syväys – m
Muutosvuosi 2003
Muutospaikka –
Telakka –
Höyrykone –
Teho –
Työntötapa –
Alustyyppi Runko
2014 – 2016, Lahtis
Historian vaiheita:
Lahtis -laiva siirtyi Kauko Sorjosen säätiön omistukseen vuonna 2014. Laivan runko siirrettiin 28.5.2014 kahdessa osassa Noukanniemestä Taidekeskus Järvilinnaan Laukaaseen.
Lähtö Jyväskylän Noukanniemestä
19 tonnia painava peräosa nousee kevyesti. Lahtis kuljetetaan kahdella lavetilla Noukanniemestä Järvilinnaan.
Saapuminen Laukaan Järvilinnaan
Siirtokuljetus on onnistuneesti perillä. Lahtis nostetaan palkkien päälle.
Lahtis sanomalehti Keskisuomalaisessa
Lahtis -laiva on saanut merkittävän tukijan Kauko Sorjosen säätiöstä aluksen siirryttyä säätiön omistukseen. (Linkki artikkeliin)
Omistajat
2014 Kauko Sorjosen säätiö
Lahtis
Pituus 35,00 m
Leveys 5,00 m
Syväys – m
Muutosvuosi 2014
Muutospaikka –
Telakka –
Höyrykone –
Teho –
Työntötapa –
Alustyyppi Runko
Lahtis-laivan historiaa: 1866-1945 | 1945-1990 | 1990-2016 | Lahtis pakettimerkit