Historia 1866-1945

Lahtis-laivan historiaa: 1866-1945 | 1945-1990 | 1990-2016 | Lahtis pakettimerkit

1866 – 1904, Lahtis

Lahtis on laivaharvinaisuus:

”Päijänteen matkustajahöyry Lahtis on maamme ratashöyryjen ainoa nykypäivään säilynyt edustaja. Se on historiansa aikana vaihtanut omistajaa toistakymmentä kertaa, muuttunut potkurilaivaksi ja taas takaisin rataslaivaksi. Se on toiminut matkustajalaivana, rahtihöyrynä ja proomuna, mutta pysynyt koko ajan Päijänteellä.”

”Lahtis on kansainvälisestikin katsoen harvinainen alus. Tiettävästi maailmassa on vain kaksi sitä vanhempaa siipirataslaivaa. Norjassa liikkuu yhä vuonna 1856 rakennettu Skibladner ja Tanskassa 1861 rakennettu Hjejlen.” kirjoittaa Jorma Tuomi-Nikula teoksessaan Siipiratas Suomessa.

Historian vaiheita:

Lahtis rakennettiin Crichtonin konepajalla Turussa vuonna 1865. Alus joudittiin purkamaan osiin, jotta se voitiin kuljettaa rekikyydillä Päijänteen rannalla Vähä-Äiniössä sijaitsevalle telakalle. Siellä se jälleen niitattiin kokoon ja varusteltiin vesillelaskukuntoon.

Lahtis aloitti reittiliikenteen kesäkuussa 1866 kulkien kahdesti viikossa Anianpellon (Vääksy) ja Jyväskylän välillä. Matka taittui ilmoituksen mukaan 6 tunnissa. Muina aikoina Lahtis veti proomuja.

Vesijärven ja Päijänteen yhdistävä yksisulkuinen Vesijärven kanava nyk. Vääksyn kanava) valmistui vuonna 1871. Juuri ja juuri sulkuun mahtuvan Lahtis-laivan eteläinen päätesatama oli nyt Lahti.

Omistajat

1866 Leopold Toppelius & Joh.Parviainen, 1876 Joh.Parviainen, 1899 Oy Sommers, af Hällström & Walden, 1902 Abraham Jokinen.

Lahtis

Pituus 33,73 m
Leveys 4,87 m
Syväys 2,23 m
Rakennusvuosi 1866
Rakennuspaikka Vähä-Äiniö
Telakka Crichton & kumpp.
Höyrykoneet 1 kone
Teho 68 ihv
Työntötapa Siipiratas
Alustyyppi Matkustajalaiva

1904 – 1928, Lahti

Historian vaiheita:

Lahtis koki merkittävän muodonmuutoksen sen jälkeen, kun se vaihtoi omistajaa vuonna 1904. Siipirattaat ja kone poistettiin tilalle laitettiin kaksi potkuria ja uudet höyrykoneet ja uusi kattila. Samalla kansirakenteet muuttuivat lähes täysin.

Lahti-nimen saanut höyryalus aloitti liikenteen toukokuussa 1905. Muutoksen myötä aluksen nopeus kasvoi ja sen tarkoituksena oli kulkea vuorokaudessa Lahdesta Jyväskylään ja takaisin.

Levottomana vuonna 1918 laiva upotettiin Heinolan rantaan Jyrängön virtaan. Laiva nostettiin ja kunnostettiin. Myöhemmin se laitettiin liikenteeseen Lahti – Kuhmoinen reitille uuden omistajan toimesta.

Omistajat

1904 Ferdinand Frigren, 1917 Höyryvenhe Oy Kymi, 1922 Padasjoen Laivaosakeyhtiö, 1926 Heinolan Konepaja Oy.

Lahti

Pituus 33,45 m
Leveys 4,90 m
Syväys 2,40 m
Muutosvuosi 1904
Muutospaikka
Telakka
Höyrykoneet 2 konetta
Teho yht. 248 ihv
Työntötapa 2 potkuria
Alustyyppi Matkustajalaiva

1928 – 1933, Lahti

Historian vaiheita:

Lahti lopetti kulkunsa 1925 ja seisoi Heinolan rannassa vuoteen 1928, jolloin sen osti maanviljelijä Toivo Manninen. Lahti muuttui rahtialukseksi ja hinaili tavaraproomuja Päijänteellä.

Omistajat

1928 Toivo Manninen ja Vilho Pietiläinen, 1931 Vilho Pietiläinen, 1933 Kustaa Ilmari Honkonen.

Lahti

Pituus 35,00 m
Leveys 5,00 m
Syväys – m
Muutosvuosi 1928
Muutospaikka
Telakka
Höyrykoneet 1 kone
Teho 50 ihv
Työntötapa Potkuri
Alustyyppi Lastilaiva

1933 – 1945, Iloniemi 6

Historian vaiheita:

Lahti sai nimen Iloniemi 6, kun sen osti Iloniemen Saha Oy Korpilahdelle halkoproomuksi. Aluksesta poistettiin kone ja kansirakenteet.

Omistajat

Omistajat: 1933 Iloniemen Saha Oy, 1942 Lahti Oy, Iloniemen Saha.

Iloniemi 6

Pituus 35,00 m
Leveys 5,00 m
Syväys – m
Muutosvuosi 1933
Muutospaikka
Telakka
Höyrykoneet
Teho
Työntötapa
Alustyyppi Proomu

Lahtis-laivan historiaa: 1866-1945 | 1945-1990 | 1990-2016 | Lahtis pakettimerkit